پاییز و زمستان با بارش های سیل آسا در راه است

به گزارش مجله خبری تیرول، به تازگی سخنگوی صنعت آب کشور از پیش بینی بارش های سیل آسا برای آغاز سال آبی تازه که از اول مهر سال جاری آغاز می گردد، خبر داده است.

پاییز و زمستان با بارش های سیل آسا در راه است

خبرنگاران: یک کارشناس محیط زیست گفت: نتایج پیش بینی های فصلی برای پاییز و زمستان پیشِ رو حاکی از آن است که گستره کشور ایران با افزایش بارش به صورت نرمال و فوق نرمال روبه رو خواهد شد و احتمال وقوع بارش های سنگین و سیل آسا وجود دارد.

به گزارش تسنیم، به تازگی سخنگوی صنعت آب کشور از پیش بینی بارش های سیل آسا برای آغاز سال آبی تازه که از اول مهر امسال آغاز می گردد، خبر داده است.

وی با اشاره به اینکه اقلیم ایران به طور نسبی از پدیده ال نینو (یکی از چرخه های مشهور آب وهوایی دنیا است که هر 2 تا 7 سال یک بار باعث ایجاد ناهنجاری های بزرگی در آب وهوای سراسر سیاره زمین می گردد از جمله این ناهنجاری ها می توان به سیلاب های ناگهانی، خشکسالی، قحطی و… اشاره نمود) متأثر است، گفته است که این پدیده در ایران باعث افزایش بارش در فصول سرد می گردد.

تشدید اثرگذاری مونسون در ایران به علت تغییرات اقلیمی و افزایش دماست

در این رابطه، محسن موسوی خوانساری، کارشناس محیط زیست به تسنیم گفت: با توجه به دمای بالای هوا در فاز ال نینو، ظرفیت رطوبتی هوا افزایش می یابد، ازاین رو بارش های حادث شده، معمولاً دارای تخلیه رطوبتی بالا و همراه با سیل و طغیان رودخانه ها هستند لذا نتایج پیش بینی های فصلی برای پاییز و زمستان پیش ِرو حاکی از آن است که گستره کشور ایران با افزایش بارش به صورت نرمال و فوق نرمال روبه رو خواهند بود که مسلماً در شرایط فوق نرمال در فاز ال نینو، خبر از وقوع بارش های سنگین و سیل آسا دارد.

وی ادامه داد: در صورت تحقق پیش بینی های فصلی، انتظار آن می رود که بخش عمده کشور در پاییز و زمستان پیش ِرو با وقایع حدی اقلیمی روبرو باشند و بارش های شدید و رودخانه های سیلابی را تجربه نمایند.

این کارشناس محیط زیست تأکید کرد: در چنین شرایطی، حوضه های آبریز دارای سدهای مخزنی بزرگ، می توانند ضمن ذخیره سازی آب برای مصرف در سایر فصول، با کنترل سیل، جلوی وقوع خسارات جانی و مالی را نیز بگیرند اما در حوضه های فاقد مخازن ذخیره ای و کنترل سیلاب، امکان وقوع خسارت محتمل تر است.

آخرین اطلاعات از سدهای مخزنی کشور نشان می دهد که در برخی از مخازن این سدها، ظرفیت خالی وجود ندارد و رهاسازی آب از سدها و تخلیه مخازن سدها برای آماده شدن با پدیده سیلاب پاییزه صورت نگرفته است،

به عنوان مثال، در بلوچستان که در سال های اخیر مسائل عدیده ای در رابطه با وقوع سیلاب مانسونی داشته است و خسارت های سنگینی هم معمولاً به تأسیسات و منطقه ها مسکونی وارد می گردد، سدهای مخزنی وجود دارد که مخازن آنها پر یا نیمه پر هستند.

سد پیشین و سد زیردان (در سیستان و بلوچستان) به ترتیب دارای 154 و 163 میلیون مترمکعب آب در مخازن خود هستند و به ترتیب 92 و 79 درصد حجم مخازن این سدها دارای آب است که به این ترتیب حجم خالی مناسبی برای مقابله با سیلاب وجود ندارد و یا اطلاعات موجود در مورد کلیه سدهای مخزنی خوزستان در رودخانه های دز، کارون و مارون نیز نشان می دهد که حجم پرشدگی مخازن این سدها هم بین 60 تا 70 درصد است.

به گفته موسوی خوانساری، با توجه به پیش بینی های منطقه ای و دنیای و مشاهده مدل های پیش بینی، ملاحظه می گردد که احتمال وقوع سیلاب هایی مشابه آنچه در سال 1398 رخ داد در امسال دور از انتظار نیست و البته تجارب سال های گذشته نیز نشان می دهد که بیشترین خسارت ناشی از سیلاب نیز در جنوب استان سیستان و بلوچستان یا در خوزستان حادث می گردد.

وی یادآور شد: با توجه به این تجارب و این پیش بینی ها، ضروری است وزارت محترم نیرو از الآن نسبت به تهیه یک برنامه عملیاتی برای تخلیه مخازن سدها اقدام نموده و با استفاده از تجارب حاصله از خسارت های ناشی از سیلاب در سال 1398 به گونه ای برنامه ریزی کند که سیلاب در مخازن سدها مهار گردد و در پی آن، کمترین خسارت سیلاب و بیشترین منفعت از مهار سیلاب در مخازن به دست آید.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 22 شهریور 1402 بروزرسانی: 22 شهریور 1402 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 2351

به "پاییز و زمستان با بارش های سیل آسا در راه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاییز و زمستان با بارش های سیل آسا در راه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید