راز مگوی یک قرمه سبزی خوشمزه

به گزارش مجله خبری تیرول، هیچ جا قرمه سبزی مامانمو نداره! یا این جمله را شنیده ایم یا خوانده ایم و یا از دهان خودمان درآمده است! در فرهنگ غذای ایرانی کسی که قرمه سبزی خوشمزه و به اصطلاح جا افتاده بپزد یعنی آشپز خوبی است! از بزرگتر ها و گیس سفید های فامیل که می پرسی هر کدام می گویند قلق دارد! اما این قلق خوشمزگی و آشپز شدن چیست؟

راز مگوی یک قرمه سبزی خوشمزه

به گزارش راهنماتو، یک خورش سبز با گوشت و پیاز و لوبیا مگر چه باید داشته باشد که برای برخی ها وارفته و آب و دان سوا می گردد و برای برخی ها انگار دارد با تو حرف می زند؟!

در این مطلب به چند مورد می پردازیم که به خوشمزگی این خورش و آشپزتر شدن شما یاری می نماید!

گوشت:

گوشت مصرفی قرمه سبزی اهمیت زیادی دارد. خیلی افراد توان خوردن گوشت گاو و گوساله ندارند و خیلی از گوسفند خوششان نمی آید! منتها طعم گوشت گوسفندی در قرمه سبزی خیلی وسوسه کننده است و سعی کنید از این گوشت بهره ببرید حتی اگر مصر هستید که گوشت گوساله و گوسفند مصرف کنید یک قلم گوسفندی در آن بیندازید که طعم آن را صدبرابر بهتر می نماید!

سبزی:

این درست است که سبزی با سرخ شدن خواصش را از دست می دهد، ولی سبزی قرمه سبزی اگر تا حد سیاه شدن سرخ نگردد قرمه سبزی معرکه به شما نمی دهد! سبزی را تا جایی که خشک نگردد و انعطاف خود را از دست ندهد سرخ کنید، برای سرخ کردن آن هم از روغن جامد یا حیوانی استفاده بگردد که چه بهتر! و یک راز دیگر مامان بزرگ ها این است که از کمی اسفناج هم در قرمه سبزیتان بهره بگیرید! فقط حواستان باشد اسفناج نباید خیلی سرخ گردد و سریع می سوزد!

معمولا نسبت میان سبزی های این خورش اینطور تعریف می گردد:

4 واحد: 400 گرم

گشنیز 1 واحد: 100 گرم تا حداکثر 150 گرم

جعفری 4 واحد: 400 گرم

شنبلیه یک هشتم واحد: 50 گرم یا حداکثر 100 گرم

برگ چغندر یا اسفناج 1 واحد 100 گرم (دلخواه)

کمی برگ سیر (دلخواه) حدود دو عدد برگ سیر تره برای یک کیلو سبزی

لوبیا:

این قسمت سلیقه ای است. دستور های اصلی قرمه سبزی همگی با لوبیای قرمز منتشر شده است. ولی لوبیا چیتی هم خورش شما را دلپذیر می نماید. طعم مطبوعتری هم دارد. اما مساله مهم تر از طعم و رنگ و شکل لوبیا، خیس کردن آن است. نه صرفا برای گرفتن نفخ آن، که برای حذف بوی غالب لوبیا. پس اگر ناهار می خواهید قرمه سبزی درست کنید (نوش جان) از شب توی فلاسک هم می توانید لوبیا را با آب قرار دهید. البته که اگر چند بار آب آن را عوض کنید خاصیت بهتری دارد.

لیمو:

لیمو عمانی از اجزای جداناپذیر این خورش ایرانی بسیار لذیذ است. مخصوصا وقتی در انتهای غذا لیمو ها را هم خالی خالی میل کنید دلچسبی یک وعده غذای ایرانی به حد اعلای آن می رسد! حتی می توانید لیمو ها را از وسط نصف کنید. این بخش ماجرا هم به سلیقه شما بستگی دارد.

پیاز داغ:

همواره هست و همواره هم طعم دهنده است و همواره هم به چشم نمی آید! بی نوا پیاز داغ!

اما هر چه پیاز داغتان بیشتر باشد این خورش خوشمزه تر می گردد! برای اینکه کمتر دیده بگردد و مجلسی تر هم باشد اگر از پیاز رنده شده بهره ببرید خیلی کار خوبی است!

زعفران:

زعفران را در هیچ غذای ایرانی نباید حذف کرد. این گل سرخ و زرد و نارنجی خوشبو و طعم... که هوش از سر هر کسی می برد.

در آخر...

قرمه سبزی را با عشق و آرام آرام و روی شعله ملایم بپزید؛ و با لذت بخورید.

منبع: فرارو
انتشار: 8 مرداد 1402 بروزرسانی: 8 مرداد 1402 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 2335

به "راز مگوی یک قرمه سبزی خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز مگوی یک قرمه سبزی خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید