در اینجا مسخ زیبایی کوه بدر و پریشان می شوید

به گزارش مجله خبری تیرول، اگر در پی یک مقصد گردشگری عالی در غرب کشور هستید که علاوه بر طبیعت زیبا و حیرت انگیز، با آبشارها و چشمه های فراوان اوقات دلپذیری را در این روزهای گرم تابستان برای شما فراهم کند، به کوه بدر و پریشان و منطقه حفاظت شده در دامنه این کوه ها سفر کنید.

در اینجا مسخ زیبایی کوه بدر و پریشان می شوید

در مرز بین استان کرمانشاه و استان کردستان، بین شهرهای سنقر و قروه، منطقه حفاظت شده ای وجود دارد که با کوه های سربه فلک کشیده، چشمه های فراوان و آبشارهای بی نظیر منظره شگفت انگیزی را رقم زده اند. زیباترین بخش این مجموعه کوه بدر و پریشان است که تصویری رویایی در میان دشت های این منطقه خلق نموده است.

کوه بدر و پریشان

بسیاری از مردم تصور می نمایند که کوه بدر و پریشان تنها نام یک کوه است که در منطقه حفاظت شده بدر و پریشان واقع شده است درحالی که این گونه نیست. این منطقه حفاظت شده و شکار ممنوع مملو از کوه های مختلف و قله های بسیار است. کوه بدر و پریشان نیز در واقع دو کوه با قله های متفاوت با نام های قله بدر و قله پریشان است که مسیر بالارفتن از هر کدام زیبایی ها و جذابیت های منحصربه فردی دارد.

منطقه حافظت شده بدر و پریشان

43 هزار هکتار مساحت منطقه حفاظت شده بدر و پریشان است. منطقه ای که در فاصله دوازده کیلومتری جنوب شهر قروه واقع شده است. کوه بدر و پریشان یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری قروه است. این منطقه کوهستانی که با آب وهوای خنک خود هر ساله میزبان گردشگران بسیاری از سراسر ایران می گردد دارای کوه های صخره ای، دره های کم عمق، تپه ماهورها و ارتفاعات به هم پیوسته است.

ارتفاع کوه های منطقه حفاظت شده بدر و پریشان از 2000 تا 3298 متر متغیر است. چشمه های این منطقه که در هر گوشه و کناری از آن وجود دارند زیبایی خاصی به منطقه بخشیده اند. چشمه شاه پسند، چشمه های شمالی کوه بدر، چشمه کبود، چشمه پناهگاه پریشان تنها چند نمونه از چشمه های منطقه حفاظت شده بدر و پریشان هستند.

همین فراوانی در تعداد چشمه ها که آب جاری از آن ها باعث شکل گیری آبشارهای متعدد کوچک و بزرگ در این منطقه شده، پناهگاه امنی برای گونه های مختلف گیاهی و جانوری نیز فراهم نموده است. همین تنوع در پوشش گیاهی و جانوری در این منطقه 43 هزارهکتاری و منظرههای بی نظیر طبیعی باعث شد که مسئولین کشور در سال 1375 منطقه بدر و پریشان را به یک منطقه شکار ممنوع تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست تبدیل نمایند.

چند سال بعد یعنی در سال 1385 نیز این منطقه بدر و پریشان به طور کامل به یک منطقه حفاظت شده تبدیل شد. شهرستان قروه قسمت عمده این منطقه را در حوزه استحفاظی خود دارد و قسمتی از آن نیز تحت حوزه استحفاظی شهرستان سنقر است.

مسیر قله بدر و قله پریشان یکی از زیباترین مسیرها برای کوهنوردی در این منطقه است که هم از شهرستان سنقر و هم از شهرستان قروه دسترسی به آن امکان پذیر است. مسیر کوه بدر آبشار زیبای کانی وجود دارد که سرچشمه آن چشمه شاه پسند است. آب این چشمه در سرتاسر مسیر جریان دارد و علاوه بر ایجاد یک مسیر کوه پیمایی فوق العاده به خنک تر شدن هوای منطقه نیز یاری نموده است.

پوشش گیاهی

گون، مرزه، کما، انواع لاله ها، نخود سیاه، گیاهان علفی چند ساله، درختچه بادام وحشی، ریواس، نسترن وحشی، جگن و سازو، زنبق، فرفیون، میخک، کنگر، شکرتیغال، گل ماهور، زول، شقایق، جاشیر، کلاه میرحسن، گندمیان، کنگر فرنگی، انواع گونه های گرامینه، پوا، ملیکا و استیپا از جمله گونه های گیاهی شناسایی شده در کوه بدر و پریشان هستند.

گونه های جانوری

تا کنون 13 گونه پستاندار، 8 گونه خزنده، 42 گونه پرنده و 3 گونه ماهی در این منطقه شناسایی شده است که شامل کل و بز، روباه، گرگ، شغال، گراز، خرگوش، تشی، گربه وحشی، انواع جوندگان، لاک پشت، مار و مارمولک است. کل و بز گونه های شاخص منطقه هستند. از انواع گونه های پرندگان کوه بدر و پریشان می توان به قرقی، طرقه، دلیجه، شاهین، عقاب، سارگپه، کبوترسانان، جغد، کلاغ نوک سرخ، شبگرد، شانه به سر، دارکوب و کبک اشاره کرد.

سخن آخر

سفر به منطقه حفاظت شده بدر و پریشان و کوه بدر و پریشان در این روزهای گرم و داغ تابستانی و شاید چند شب اقامت در دل طبیعت می تواند به سلامتی شما یاری کند و مقصدی عالی برای اینکه بدانید تابستان کجا بروید، باشد.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 17 مرداد 1402 بروزرسانی: 17 مرداد 1402 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 2338

به "در اینجا مسخ زیبایی کوه بدر و پریشان می شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در اینجا مسخ زیبایی کوه بدر و پریشان می شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید