حلوای محلی سردوبوندو بوشهر در لیست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است

به گزارش مجله خبری تیرول، ایسنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، حلوای محلی سردوبوندو بوشهر در لیست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

حلوای محلی سردوبوندو بوشهر در لیست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است

سودابه معموری، کارشناس ثبت میراث ناملموس استان بوشهر گفت: حلوای سردوبوندو مربوط به منطقه ها شبانکاره و حیات داوود در شهرستانهای دشتستان و گناوه است که ترکیبات آن شامل خرما ترجیحا از نوع کبکاب به علت داشتن شیره زیاد، آرد، لِلِک (گَمَنه: بلغور)، ماست، روغن و کره محلی است.

او درباره طرز تهیه سردوبوندو شرح داد: برای طبخ این حلوای مغذی و پرطرفدار ابتدا کره را ذوب و از صافی رد می نمایند، سپس للک را در روغن تفت می دهند و به کره مذاب اضافه می نمایند و چند دقیقه این مخلوط را هم می زنند. در ادامه چند دقیقه به آن موقع می دهند تا للک ها ته نشین شوند و روغن را جدا نموده و در گوشه ای می گذارند.

این کارشناس ثبت میراث ناملموس استان بوشهر ادامه داد: پس از آن، آرد را در ماهیتابه بو می دهند تا طلایی گردد و زیر اجاق را خاموش می نمایند و خرماهایی را که هسته شان را گرفته اند و در آرد بو داده اند، ورز می دهند تا حسابی مخلوط شوند. سپس مخلوط خرما و آرد را به لِلِک اضافه می نمایند و دوباره روی شعله آنها را مخلوط و بعد ماست را نیز اضافه می نمایند و در نهایت به همراه کره آب شده که قبلا جدا نموده اند، مصرف می نمایند.

به گفته معموری، این حلوای محلی در اسفند سال 1401 با شماره ثبت 2832 در لیست ملی میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

منبع: همگردی
انتشار: 3 مهر 1402 بروزرسانی: 3 مهر 1402 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 2354

به "حلوای محلی سردوبوندو بوشهر در لیست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حلوای محلی سردوبوندو بوشهر در لیست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید